Vårt kök på Förskolan Äpplet

I köket arbetar Yvette Diaz med att laga vår goda mat. Hon bakar bröd, gör sylt och kräm mm. Barnen känner doften av nylagad mat långt ut på gården. Vi tänker på barnens bästa och lagar hälsosam och näringsriktig mat. Vi följer livsmedelsverkets riktlinjer gällande mat i förskola.

Hållbart, vegetariskt och gott! Vårt gemensamma mål är att två av fem måltider som lagas i vårt kök ska vara vegetariska. Vegetarisk kost är inte bara bra för klimatet, utan också för hälsan.

Vi försöker att i så stor utsträckning som möjligt göra medvetna val och handla ekologiskt och närproducerat.

Våra matleverantörer är:

• Lillegården – kött och chark

• Kungsgatans frukt & grönt – frukt och grönsaker

• Östras – bröd

• Källsjö mejeri – mjölk, fil och grädde

Vårt mål är att alla barn på Äpplet ska få en måltid som är baserad tallriksmodellen: ungefär en knytnäve protein och lika mycket kolhydrater, grönsaker och frukt.
Här kan du läsa en intervju med vår kokerska Yvette där hon delar med sig om sin syn på att ta tillvara på våra resurser.